Situasjonen på Gaza er et helvete på jord

Innlegget er skrevet av Agnes Nærland Viljugrein, stortingsrepresentant og leder av bydelsutvalget i Gamle Oslo

Situasjonen på Gaza er et helvete på jord. Arbeiderpartiets viktigste arbeid er å sørge for at angrepene på Gaza stoppes og at nødhjelpen kan komme frem. Israels brudd på folkeretten og reglene i krig må stoppe.

Her er tre ting Arbeiderpartiet gjør for situasjonen på Gaza akkurat nå:

1. Vi jobber for å stanse krigføringen på Gaza. De humanitære konsekvensene er katastrofale og hundrevis av uskyldige mennesker mister livet hver dag. Derfor påvirker Norge våre allierte, både i vesten og i andre deler av verden, til å legge press på Israel og for å få stanset krigføringen. Se deler av Espen Barth Eides budskap til FNs sikkerhetsråd forrige uke.

2. Vi jobber for at de Palestinske selvstyremyndighetene ikke skal bryte sammen. I dag holder Israel igjen som de Palestinske selvstyremyndighetene har rett på. Norge jobber på spreng for at pengene skal komme frem. Det handler om å sikre stabilitet og en fremtid for palestinerne, og muligheten for en tostatsløsning. Norge avviser sterkt Netanhauys uttalelser mot en tostatsløsning, og anerkjenner palestinernes rett til en egen stat.

3. Vi øker støtten til nødhjelp og humanitær bistand, og opprettholder støtten til UNRWA. Vi prioriterer over en halv milliard til situasjonen på Gaza og i støtte til de palestinske selvstyremyndighetene. Det viktigste er mat, vann og medisiner. Arbeiderpartiet fordømmer blokaden av Gaza, og jobber hver dag for at nødhjelp skal komme frem. Norge jobber for å kunne være vertskap for en humanitær konferanse for å samle kreftene for gjenoppbygging og støtte.

Hva skjer med støtten til UNRWA?

FNs hjelpeorganisasjon for palestinske flyktninger er en livline for nesten 2 millioner mennesker i Gaza og andre palestinske flyktninger. Norge støtter granskning dersom det viser seg at enkelte ansatte deltok i 7. oktober-terroren, men advarer sterkt andre land om å trekke støtten. Organisasjonen er den viktigste humanitære bidragsyteren i Gaza, og kutt i støtten vil være dramatisk. Sammen med Irland opprettholder vi vår støtte, og ber andre land gjøre det samme.

Hvordan følger Norge opp dommen i den internasjonale domstolen (ICJ)?

Domstolen ber Israel ta umiddelbare og effektive grep for å sikre grunnleggende tjenester og humanitær assistanse for befolkningen i Gaza, og Espen Barth Eide forventer at Israel følger opp dette. Respekt for domstolen er avgjørende for å sikre folkeretten. Samtidig går Norge lenger enn ICJ og ber innstendig Israel om å stanse krigføringen på Gaza.

Hva gjør Oslo Arbeiderparti videre?

På representantskapsmøte i november vedtok Oslo Arbeiderparti en uttalelse om Israel og Palestina-konflikten. Konflikten begynte lenge før 7. oktober, og kampen for et fritt Palestina har vært en kjernesak for Arbeiderpartiet lenge før Hamas’ angrep og Israels krigføring. For oss som møter på Stortinget fra Oslo er dette en uttalelse som er med oss i det arbeidet vi gjør, og når vi diskuterer hvordan Arbeiderpartiet skal jobbe videre i denne saken.

Har du forslag eller innspill til vår politikk for situasjonen på Gaza?

Send meg gjerne en e-post på [email protected] eller inviter meg ut på besøk i partilagene for å diskutere situasjonen, hvordan Norge jobber og hva Arbeiderpartiet bør gjøre fremover.