Satser på kultur og idrett i Oslo

- Byregjeringa prioriterer gratis inngang for skoleelever, mer forutsigbarhet for truede tilbud som Popsenteret, Litteraturhuset og Kulturkirken Jakob, sier byråd for kultur og idrett Rina Mariann Hansen

original_1478640924_6638012

For å styrke kulturtilbudet for barn og unge utvides gratis adgang til å omfatte Oslos skoleelever i skoletiden for de to gjenstående kommunale museene, Vigelandmuseet og Popsenteret. Det settes av 900 000 kroner til dette. - I byrådserklæringen lover vi gratis inngang for elever på kommunens museer. Det får vi til allerede fra neste år, sier Hansen.

Byregjeringa øker tilskuddet til Popsenteret med 3 millioner og er i en prosess for å oppnå en varslet statlig finansiering som regionalt senter for populærmusikk.

- Popsenteret er en attraktiv museumsfaglig suksess, som er sulteforet. Det er en liten skatt som burde kunne brukes av langt flere, sier Hansen

Litteraturhuset og Kulturkirken Jakob sikres videre drift med en økning på hhv. 1,3 og 0,3 millioner.

Løft for breddefotballen

Oslo har Norges laveste anleggsdekning for barn og unge.

- Oslo kommune har 86 kunstgressbaner hvorav 24 må rehabiliteres i løpet av de nærmeste årene. Byregjeringa prioriterer å hente inn etterslepet og setter av midler til å rehabilitere 11 baner allerede neste år, sier Hansen.

I tillegg settes det av penger til å bygge Gressbanen 2 i Vestre Aker bydel. Totalt brukes 93,125 millioner på kunstgress til neste år, 61,875 av disse legges inn nå av den nye byregjeringen.

Det settes også av 4 millioner til garderobeanlegg på Linderudkollen og 2,6 millioner til garderobeanlegg på Voldsløkka med mer.

Pressekontakt for byråd for kultur, idrett og frivillighet

Beate Svenningsen, 918 85 142

Oslo, 19. november 2015