Solidaritetsmarkering for Ukraina

Det er to år siden Russlands fullskala invasjon av Ukraina.

24. feb, kl. 12:00 — 14:00, Stortinget

Oslo Arbeiderparti er medarrangør på dette arrangementet og vi oppfordrer våre medlemmer til å delta.

Hundretusenvis er blitt drept eller skadet mens millioner lever under russisk okkupasjon. Ukrainerne kjemper for å frigjøre sitt land. Samtidig terrorbombes ukrainske byer i et forsøk på å knekke sivilbefolkningens motstandsvilje.24. februar 2024 står hele verden sammen og markerer sin støtte til Ukraina. Bli med på den store solidaritetsmarkeringen #StandWithUkraine utenfor Stortinget i Oslo. Markeringen arrangeres av Ukrainas ambassade i Norge, Den ukrainske forening i Norge og Norsk-ukrainsk venneforening.

Hovedbudskapet vårt er at vi står sammen med Ukraina, og at landet nå må få den støtten som er nødvendig for å ta landet tilbake og få slutt på krigen som har pågått i ti år. Med parolen #StandWithUkraine vil det være markeringer over hele verden og titalls ulike steder i Norge.

Vis at du bryr deg, møt opp utenfor Stortinget og bli med videre på demonstrasjonstoget til Ukrainas plass.

FORELØPIG PROGRAM:

Kl. 11.00 – 12.00 Støttekonsert med ukrainsk musikk og fotoutstilling av Yevhen MalolietkaKl.

12.00 – 12.45 Demonstrasjon

Velkommen ved arrangørene

Folkemelodi åpner med Ukrainas nasjonalsang

Et minutts stillhet for ofrene i krigen

Appeller fra Ukrainas ambassade i Norge, utenriksminister Espen Barth Eide, stortingsrepresentant Abid Raja og andre profilerte politikere.

Kl. 12.45 – 14.00 Demonstrasjonstog til Ukrainas plass. En kort protest mot Russlands krig i Ukraina