Natteravn

Hjertelig velkommen

10. des, kl. 20:00 — 11. des, kl. 04:00, Storgata 28

Kjære medlem

Oslo Arbeiderparti har vedtatt at det skal avholdes en årlig aksjon, hvor våre medlemmer ville bli oppfordret til å delta som natteravn. Vi håper derfor at du vil stille opp som natteravn i år!Om natteravneneNatteravnene er en frivillig, partipolitisk og ideologisk uavhengig organisasjon som legger de retningslinjer som er nedlagt i De Forente Nasjoners Menneskerettighetserklæring til grunn for holdningene i sin virksomhet. Organisasjonen ble stiftet 1. mai 1990.

Natteravnenes mål

Å gjøre gater og veier til trygge områder for alle aldersgrupper

Å få voksnes tilstedeværelse til å virke dempende på rus-, volds- og skadeverksproblematikk

Å bevisstgjøre innbyggerne på at det er naturlig å melde fra om straffbare forhold

Å utvikle naturlig kontakt mellom barn/ungdom og edru voksne ute på vandring

Natteravnene skal

Være tilgjengelige

Utøve et positivt menneskesyn

Ha evnen til å tenke klart når andres tanker har låst seg

Utøve varsom verbal konfliktmegling

Les mer på www.natteravnene.no

Praktisk informasjonMøt opp direkte på Natteravnenes kontor fredag 10. desember kl. 20:00 i storgt. 28, inngang Lybekkergt. Det vil da bli en presentasjon og diskusjon rundt utfordringer knyttet til bl.a. ungdomsvold og våpenbruk. Selve vandringen begynner kl. 21:00.Vandrerne blir så delt inn i grupper. Det blir en pause ca kl. 00:00, hvor det serveres mat. Deretter går vi ut igjen kl. 00:45 og avslutter ca. kl. 04:00. Erfaringsmessig kan det bli kaldt ut på natten, så det anbefales å stille godt kledd med gode sko.En Natteravn går aldri alene. Vi går i grupper på 3 – 5 personer ledet av en erfaren gruppeleder. Det er gratis matservering kl 00:00 – 00:45. Natteravnene som vandrer i Oslo sentrum spiser mat på restaurant Egon eller McDonalds. For vandrere som kommer til sentrum med bil: Natteravnene låner ut parkeringskort til parkeringshuset Gunerius. Kortet hentes i resepsjonen ved ankomst og leveres tilbake ved avreise. Det er gyldig mellom kl 20:00-06:00. For vandrere som reiser kollektivt har Natteravnene en avtale med #Ruter slik at vi reiser gratis med nattbussene etter vandring. Spør Vandringsansvarlig eller din gruppeleder, så får du et bevis på deltakelse som er gyldig som billett. Alle natteravner er forsikret gjennom Gjensidige forsikring når de er ute på vandring, men la verdisaker ligge igjen hjemme om mulig. Natteravnene griper aldri inn i volds- eller krangelsituasjoner, men observerer og tilkaller politiet ved behov. Flere voksne i gule natteravnvester er ofte nok til at situasjoner ikke oppstår eller eskalerer, og det er den forebyggende effekten vi ønsker å oppnå ute på vandring.

Gi beskjed om du kommer! Dette gjøres på  e-post: [email protected]Håper å se deg!Med vennlig hilsen,Erling O. TurtumOslo Arbeiderparti