Mayday Oslofjorden

Velkommen til Asylet

6. sep, kl. 19:30 — 21:00, Grønland 28

Vår elskede Oslofjord puster tungt. Oppblomstringen av lurv, de slimete trådalgene, sperrer for lys og luft, og dreper alt av vegetasjon og dermed også det meste av liv lengre opp i næringskjeden.Årsakene er mange, men økte utslipp av næringsstoffer fra kloakk og avrenning fra landbruket er en viktig årsak, ved siden av varmere klima, voksende befolkning og kamp om arealene ved fjorden. Dette er en lenge varslet krise.Hva status nå, hva er gjort så langt, og hva planlegger regjeringen å gjøre?Er Arbeiderpartiet og Senterpartiet i regjering villig til å ta modige valg, selv om vi møter protester fra fiskere, jordbrukere og befolkning som ikke vil ha økte avgifter – som nye renseanlegg helt sikkert vil medføre?Ensjø Kampen Vålerenga Arbeiderpartilag, Grønland Tøyen Gamlebyen Arbeiderpartilag og Forum for grønn vekst i Oslo Arbeiderparti ønsker velkommen til  grønn og rød pub om Oslofjorden med ordfører i Moss Hanne Tollerud, marinbiolog Henning Røed og politisk rådgiver Maria Varteressian fra Klima- og miljødepartementet.Stedet er Asylet på Grønland, 2. etasje.Møteleder er Anne Nyeggen, leder for Forum for grønn vekst i Oslo Arbeiderparti.Vi får korte innlegg fra innlederne og legger deretter opp til panelsamtale og fruktbar  diskusjon med salen.Velkommen til engasjerende møte i hyggelig lag.Det er flott om dere kommer sultne, og kjøper middag på Asylet, for vi betaler ingen ting for å få låne 2. etasje.