Likestilling i arbeids- og næringslivet

7. mar, kl. 18:00 — 20:00, Youngstorget 2b (Ring på Brundtlandsalen)
Likestillingsuka - likestilling i arbeids- og næringslivet

Tirsdag 7. mars kl. 18.00-20.000Brundtlandsalen, Oslo Arbeiderparti, Youngstorget 2B Velkommen til to spennende debatter om kvinners likestilling i arbeids- og næringslivet.Menn troner på toppen i lederstillinger og styrer, kvinner tjener fortsatt kun 88 % av det menn tjener - og kvinner topper også statistikken over deltidsstillinger. Regjeringen har iverksatt lovendringer som skal sikre retten til heltid, og det er positive tegn til bedring. Er jobben gjort med skjerpet lovgivning? Hva må vi gjøre mer?Kjønnsforskjellene er betydelige i toppen av næringslivet. Til tross for flere tiår med tiltak for å styrke mangfold og kjønnsbalanse i bedrifter, går utviklingen svært sakte.  Kvinner utgjør 22 prosent av toppledergruppene i Norge, 1 av 10 kvinner er styreledere, og bare 10 prosent av de største selskapene i Norge har en kvinnelig administrerende direktør. Nå foreslår regjeringen å ha kjønnskvotering i private selskaper. Vil det være tilstrekkelig? Hvilke andre tiltak må iverksettes?Kvinner, lønn og arbeidstidKl. 18.00-19.00Innledning ved Tonje Køber, seksjonssjef arbeidsmarkeds- og lønnsstatistikk, SSB, Marthe Scharning Lund, byråd for helse, eldre og innbyggertjenesterDebatt:Tonje Køber, seksjonssjef arbeidsmarkeds- og lønnsstatistikk, SSBMarthe Scharning Lund, byråd for helse, eldre og innbyggertjenesterSolveig Samuelsen, renholder og regionstillitsvalgt i ISS, Norsk ArbeidsmandsforbundTove Rita Melgård,  nestleder samfunnspolitisk avdeling, FellesforbundetNorsk SykepleierforbundManglende likestilling i næringslivet – hva må vi gjøre? Kl. 19.00-20.00 Innledning ved Jan Christian Vestre, næringsministerDebatt:Jan Christian Vestre, næringsministerTrude Tinnlund, LO-sekretærNina Melsom, direktør Arbeidsliv, NHOElisabeth Sundset, 1. nestleder, Handel og KontorAnne Green Nilsen,  Arbeidsutvalget, FagforbundetMeld deg på her: https://osloap.pameldingssystem.no/likestilling-i-arbeids-og-naeringslivet