Årskvinnekonferansen

2. mar, kl. 10:00 — 16:00, Youngstorget 2b (Ring på Brundtlandsalen)
bilde av alle innledere på Årskvinnekonferansen 2024

Tema for Årskvinnekonferansen 2024 er: «Ingen flere liv å miste – stopp vold mot kvinner» og «Kunstig intelligens – en stor trussel mot likestillingen?».

I tillegg vil vi behandle og vedta politiske uttalelser. Alle medlemmer inviteres til å sende inn forslag. Har du forslag – send disse på e-post til Katinka Riksfjord Sporsem på e-post: [email protected] innen onsdag 28. februar.

Meld deg på Årskvinnekonferansen 2024 her: https://osloap.pameldingssystem.no/arskvinnekonferansen-2024

Program

Kl. 10.00 - Velkommen v/ Katinka Riksfjord Sporsem, leder Kvinnenettverket i Oslo Arbeiderparti

Kl. 10.05 - Hilsningstale

Kl. 10.15 - Ingen flere liv å miste – stopp vold mot kvinner. Innledning v/ Ragnhild Helene Hennum, leder Partnerdrapsutvalget

Kl. 10.50 - Panelsamtale: Ragnhild Helene Hennum, leder Partnerdrapsutvalget, Ane Fossum, leder Krisesentersekretariatet, Hadia Tajik, stortingsrepresentant og fraksjonsleder for Arbeiderpartiet i justiskomiteen og Ingunn Rangul Askeland, Stiftelsen Alternativ til vold

Kl. 11.30 - Lunsj

Kl. 12.15 - Hilsningstale

Kl. 12.30 - Kunstig intelligens – en stor trussel mot likestilling? Kunstig intelligens påvirker oss på mange samfunnsområder, og vil kunne ha store konsekvenser for kjønn og likestilling. Vi får en innføring i hva kunstig intelligens er og hvordan den påvirker oss. Hvem setter premissene og hvilke konsekvenser har den? Er kunstig intelligens en stor trussel mot likestilling, og hva kan vi gjøre for å regulere den?

Kunstig intelligens i praksis v/Johanne Thunes, Institutt for Informatikk, Det matematisk-naturfaglige fakultet, Universitetet i Oslo

Kl. 12.50 - Hvem setter premissene for kunstig intelligens, og hvilke konsekvenser har teknologien for likestillingen? v/ Bjørn Erik Thon, likestillings- og diskrimineringsombud

Kl. 13.15 - Panelsamtale: Gunn Karin Gjul, statssekretær, Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet, Bjørn Erik Thon, likestillings- og diskrimineringsombud, Farah Ali, leder for Kvinneutvalget i Juristforbundet og Johanne Thunes, Institutt for Informatikk, Det matematisk-naturfaglige fakultet, Universitetet i Oslo

Kl. 13.50 - Pause