En by med plass til alle.

idrett

En by med plass til alle.

Vi legger til rette for at ulike mennesker skal få like muligheter til å leve gode liv i Oslo. Flere barn og unge får mulighet til å ta del i idrett, kultur og frivillighet. Flere og bedre boliger bygges, nye områder oppgraderes og et variert arbeidsmarked etableres.

• Vi har styrket bydelsøkonomien med over 1,9 milliarder kroner slik at bydelene kan tilby innbyggerne bedre tjenester der de bor, som for eksempel flere barnehageplasser og flere ansatte som har bedre tid til omsorg og hjelp for eldre som trenger der.
  • Vi har rehabilitert og åpnet Romsås bad og Nordtvet bad, friidrettsanleggene på Stovner og Lambertseter. Vi har bygget ny landhockey- og kunstisbane på Voldsløkka, ny flerbrukshall med brytedel på Lambertseter, nytt skianlegg med kunstsnøanlegg og rulleskiløype i Lillomarka Arena og videreutviklet skianlegget på Skullerud med kunstsnøanlegg også her. Vi har etablert flere klatrevegger, streetbasketanlegg, treningsapparater og skateanlegg på Nordstrand og Colosseum Torg, fordi vi gjør det enklere å drive med idrett der folk bor.
  • Vi har hittil rustet opp 25 kunstgressbaner og bygget 10 nye. Abildsø kunstgressbane som er nummer 26 åpner før jul.  Vi har også åpnet flerbrukshallene i Vahls gate, Brynseng skole, Valle videregående skole og Lambertseter, fordi vi vil gjøre det enklere for flere å drive med idrett der folk bor.
  • Vi har oppgraderte bibliotekene på Furuset, Tøyen, Bjerke, Røa og Stovner, og innført meråpningstid på åtte bibliotek i Oslo, fordi bibliotekene er en viktig gratis møteplass og kilde til kunnskap, kultur og litteratur for alle. Vårt byråd har sørget for åtte meråpne bibliotek på Bøler (2016), Tøyen (2017), Bjerke(2017), Røa (2017), Furuset (2017), Stovner (2018), Oppsal (2018) og Nordtvedt (2018).
  • Vi har sørget for gratis inngang til skoleelever og barnehagebarn som besøker kommunens tre museer Popsenteret, Vigelandsmuseet og Munchmuseet i skoletiden.
  • Vi har økt potten til strategiske tomtekjøp for å sikre vi har de tomtene vi trenger til barnehager, skoler, sykehjem, parker og god byutvikling.
  • Vi har sørget for et taktskifte i boligbyggingen i Oslo. I 2017 ble det gitt igangsettingstillatelser til 6493 nye boliger i Oslo, det høyeste tallet på ti år, fordi vi vil ha en by med plass til alle, ikke bare de med størst lommebok.
  • Vi har forsterket områdesatsing i Groruddalen og Oslo sør, og utvidet satsingen i Oslo indre øst til både å gjelde Tøyen og Grønland. Områdesatsing gir bedre bomiljø i utsatte områder og er viktig for å lykkes med god inkludering.
  • Vi har rustet opp kommunale boliger i seks bydeler for å gi barn og unge et tryggere oppvekstmiljø.
  • Vi har opprettet Rådet for kjønns- og seksualitetsmangfold, for å sikre inkludering av seksuelle minoriteter og økt tilskuddet til frivillige organisasjoner som jobber for bedre inkludering.
  • Vi har økt tilskuddet til frivillige organisasjoner som jobber for bedre inkludering.
  • Vi har allerede doblet antall obligatoriske svømmetimer fra 10 til 20 timer i Osloskolen. Vi har utvidet åpningstiden i Vestkantbadet, Furuset bad, Holmlia bad og Frognerbadet i helgene. Vi har også satt i gang arbeidet med ny vannsklie på Frognerbadet. I sommer satt vi halv pris på alle våre bad for barn og unge. I 2019 innfører vi denne prisen fast, fordi flest mulig må få lære å svømme og bli trygge i vannet.
  • Vi har kjøpt Myntgata 2 som nå er åpnet for publikum som har fått en ny park i sentrum. Vi har også etablert et nytt torg i sentrum ved å åpne Fridtjof Nansens plass for folk, og fjernet privatbilene fra plassen.
  • Vi har så langt erstattet halvparten av gateparkeringsplassene i sentrum, med flere HC-parkeringsplasser, næringsparkeringsplasser, benker og sykkelveier.
  • Vi har bedret bomiljøet i kommunale gårder i syv bydeler. Det betyr at uteområdene er rustet opp med lekeapparater, belysning, plantekasser og utemøbler, og det foregår nå aktiviteter som leksehjelp, ferieturer og nabolagsfester, for at barn og unge skal få et bedre og tryggere oppvekstmiljø.

Er du enig med Oslo Arbeiderparti om En by med plass til alle.?

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?

Takk for din tilbakemelding!

Eller se hvordan du kan påvirke vår politikk

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Tusen takk for din tilbakemelding!