Kvinnenettverket inviterer til møte om ny samtykkelov

Velkommen!

14. mai, kl. 16:00 — 20:00, Stortinget

Kvinnenettverket til Oslo Arbeiderparti inviterer til temamøte om samtykkelov

Sted: Stortinget

Dato og klokkeslett Tirsdag 14. mai fra 16.00 (oppmøtetid) – 18.00, med mulighet for påfølgende omvisning i Stortinget.

Samtykkelov og bedre vern mot voldtekt: Hva må gjøres?  Arbeiderpartiet har gått til valg på å «tydeliggjøre straffeloven, slik at ordlyden gjenspeiler at seksuell omgang uten samtykke er forbudt og definert som voldtekt.»

Hva betyr dette i praktisk politikk, hvor står saken nå og hva må til for at straffeloven skal gi voldtektsofre et bedre rettsvern? Dette møtet er for alle som er interessert i denne saken, uavhengig av kjønn eller hvor lenge du har vært medlem.

Vi får innledninger ved Hadia Tajik, som er Arbeiderpartiets justispolitiske talsperson i Stortinget samt Hilde Firman Fjellså, som i tillegg til å være lokallagsleder, jobber som strafferettsadvokat.

Etter møtet kan de som ønsker det, bli med på omvisning i Stortinget med Stortingsrepresentant Kamzy Gunaratnam som guide! NB: Fordi møtet er i Stortinget og alle må sjekkes inn, må alle melde seg på i forkant, senest innen utgangen av mandag 13. mai. Lenke til påmelding finner du her: https://osloap.pameldingssystem.no/samtykkelov

Program:

16.00: Oppmøte foran Stortinget.

16.00 – 16.30: Sikkerhetskontroll og innsjekk.

16.30 – 16.50: Innledning av Hadia Tajik: Hvorfor gikk AP til valg på samtykkelov, hvor står saken og hva er viktig framover?

16.50 – 17.00: Forberedt kommentar av Hilde Firman Fjellså, lokallagsleder og advokat: Hva er viktig for en god samtykkebestemmelse, sett fra en advokats ståsted?

17.00 – 18.00: Rom for spørsmål og kommentarer.

18.00 – 18.45: Valgfri omvisning i Stortinget, ved Kamzy Gunaratnam.

Velkommen!